Monday, August 25, 2014

Homemade Takoyaki

 Assalmualaikum...

Buat masa ini saya akan tulis apa sahaja benda bergambar yang ada dalam ipad dan phone saya kerana mudah untuk saya upload. Rumah kami tiada internet. Laptop suami bawa pejabat. Alhamdulillah internet telefon boleh connect dengan ipad. Jadi hari ini saya ingin berkongsi resepi salah satu makanan kegemaran kami iaitu takoyaki. Mudah sahaja cara membuatnya cuma kita kena ada acuan untuk memasak. Saya hanya menggunakan acuan cake pop maker. Suami saya kata takoyaki saya paling sedap. Citarasa suami tak sama dengan orang. Kalau orang makan takoyaki saya mungkin dia kata tak sesedap yang dibeli. :) Ini resepi yang saya guna dari Chef kegemaran Harraz. Mula-mula nak buat memang agak sukar sedikit. Semakin bagus selepas beberapa kali.

By : Adam Liau.

Ingredients

Takoyaki batter
150gm (1 cup plain flour)
2 tbs cornflour
500ml (2 cups) ichiban dashi or water mixed with dashi powder
2 eggs
1 tsp soy sauce

Fillings

180gm boiled octopus, cut into 2cm cubes
2tbs finely chopped red pickled ginger / benishouga (saya tidak masukkan)
1/2 cup tempura batter bits / tenkasu (saya tidak masukkan)
1/4 cup finely sliced spring onion

Toppings

Otafuku sauce
Japanese mayonnaise
Dried green nori seaweed
Dried bonito flakes

1. To make takoyaki batter, combine all the ingredients to make a thin, watery batter.
2. Heat and grease the hotplate. Pour over the batter to fill all the holes and their sorrounds and drop a piece of octopus into each hole. Scatter over the ginger, tenkasu and spring onion. With a skewer, gather the excess batter into each hole and when possible start to flip each ball repeatedly and cook for 10 minutes or until it forms a crisp outside but still soft in the centre.



                                     
                                                                         Siap!


                                     
                                                               Cake pop maker

No comments:

Post a Comment