Wednesday, December 21, 2011

Harraz dan Toilet Training

Assalamualaikum...


Alhamdulillah, pagi ini saya mempunyai masa untuk menaip. Saya ingin bercerita tentang pengalaman saya dalam membantu Harraz untuk tidak lagi memakai lampin pakai buang walaupun sebenarnya agak lewat juga untuk saya berbuat demikian. Kanak-kanak akan belajar untuk poo dan wee pada umur yang berlainan. Umumnya mereka telah bersedia pada umur 2 tahun ke atas walaupun sesetengahnya sudah mula pada 18 bulan. 

-TOILET TRAINING MIGHT TAKE DAYS OR MONTHS. IT'S NOT A RACE (NO MATTER WHAT OTHER PARENTS TELL YOU ABOUT THEIR OWN 'WONDERFUL' CHILDREN!)-                      Australian Parenting Websites.


Setelah hampir setahun dibeli, barulah digunakan oleh pemiliknya



Saya ada beberapa sebab kenapa saya lewat untuk mengajar Harraz. Antaranya ialah keadaan rumah kami yang berkarpet menyebabkan susah sekiranya Harraz wee atas karpet dan tandas yang tiada pili. Selain itu, mungkin juga disebabkan tiada pengalaman. Betul tak sekiranya saya cakap toilet training merupakan salah satu perkara yang boleh kita belajar daripada pengalaman selain daripada membaca artikel dan mendengar daripada orang lain? Praktikal sudah pasti! 


Harraz diajar pada umurnya 3 tahun 10 bulan selama seminggu. Kebetulan cuaca agak panas. Selama itu juga mama dan abah ada di rumah kami. Sudah pasti tunjuk ajar dari orang tua sangat membantu. Pada mulanya memang sukar kerana Harraz akan wee dulu sebelum bagi tahu yang dia nak potty. Hampir 4 ke 5 hari juga. Cuma ada sekali tu sewaktu Harraz mandi pagi, saya angkat Harraz atas potty bila dia wee. Selepas itu baru dia ingat dan faham bila nak wee dalam potty. Begitu juga bila nak poo, saya terus angkat letak atas toilet dan dia faham walaupun kadang-kadang dia minta nappy juga untuk poo. Alhamdulillah sekarang Harraz hanya guna sekali sahaja nappy iaitu pada waktu malam dan bila hendak wee dia akan bagi tahu, " I want to pee". Pernah juga kami terlupa untuk pakaikan nappy, nasib baik tak basah kerana dia sudah ke toilet sebelum tidur.


Buat masa sekarang, kalau berjalan kami lebih prefer pakaikan nappy. Kebiasaannya Harraz akan wee di rumah juga. Bila dah ada pengalaman, boleh la saya training untuk Zaki pula selepas ini. Antara tips daripada website yang sama yang boleh digunakan untuk menunjukkan yang anak-anak anda sudah BERSEDIA :- 

  • is walking and can sit for short periods of time
  • is becoming generally more independent when it comes to completing tasks
  • is becoming interested in watching others to go to the toilet (this can be awkward or make you uncomfortable at first, but is a good way to introduce things)
  • has dry nappies for up to two hours - this shows he's able to store wee in his bladder (which automatically empties in younger babies or newborns)
  • tells you (or shows obvious signs) when he does a poo or wee in his nappy - if he can tell you before it happens, he's ready for toilet training
  • begin to dislike wearing nappy, perhaps trying to pull it off when it's wet or soiled
  • has regular, soft, formed bowel movements
  • can pull his pants up and down
  • can follow simple instructions, such as 'Give the ball to daddy'
  • shows understanding about things having their place around the home


Semoga serba sedikit dapat membantu anda dan all the best!!!


No comments:

Post a Comment